Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Provoz

 

Na podzim roku 1966 začaly na zkušební trati Vagónky Studénka zkoušky nové jednotky (tehdy ještě v řazení hnací vůz+vložený vůz+řídící vůz), poté byla jednotka přesunuta na ŽZO Cerhenice a dále na dlouhodobý zkušební provoz na trať Plzeň - Horažďovice. Po ukončení zkoušek byly provedeny ve výrobním závodě konstrukční změny, které vyplynuly ze zkušebního provozu. V roce 1969 byly dodány do LD Brno. Od té doby až dosud se objevují na tratích v okolí Brna. Zahájení provozu se konalo 4.12.1970, pravidelně jsou jednotky nasazovány od GVD 1971/72. Dalším depem, kam byly dodány, bylo RD Bratislava. Jednotky zajišťují provoz příměstských osobních vlaků s četnými zastávkami a stanicemi v okolí těchto velkých měst. Z Brna vyjíždějí přes Tišnov do Havlíčkova Brodu, do Blanska a v minulosti také do Břeclavi. Bratislavské jednotky byly nasazovány např. na vlacích mezi Novými Zámky a Komárnem. V roce 1985 se bratislavské 560 přemístily do RD Leopoldov, vozební stanice Trnava. Slovenské 560 zajíždějí také do Břeclavi, kde zajišťují přepravu v úseku Břeclav – Kúty a naopak.

Po rozdělení federativní republiky zůstaly jednotky ve svých působištích v obou rozdělených státech, v ČR je to pouze DKV Brno, PJ Horní Heršpice, na Slovensku pak RD Trnava. Od konce 90.let jezdí brněnské jednotky s přidaným vloženým vozem řady 060, tedy v šestivozovém uspořádání. Vozy řady 060.3xx byly uvolněny z DKV Ostrava - PJ Bohumín, vozy 060.4xx potom z DKV Ústí nad labem, v obou případech byly dříve řazeny ve stejnosměrných jednotkách řady 460.

Provozní hodnocení jednotek řady 560 je poměrně kladné, z hlediska cestujících jsou tyto vlaky oblíbené a pohodlné. Protože za ně ani po více jak 35 letech provozu není rovnocenná náhrada, musí tyto technicky i morálně zastaralé jednotky sloužit dále v náročném provozu příměstských vlaků s častými zastávkami. Poruchy, které se vyskytly během provozu, byly zapříčiněny zejména nemožností použít kvalitnějších konstrukčních prvků, které se musely dovážet ze západní Evropy, což v té době bylo velmi těžké až nemožné. To se týká zejména nápravových převodovek nebo některých elektronických součástí.

Na podzim roku 1966 začaly na zkušební trati Vagónky Studénka zkoušky nové jednotky, poté byla jednotka přesunuta na ŽZO Cerhenice a dále na dlouhodobý zkušební provoz na trať Plzeň - Horažďovice. Po ukončení zkoušek byly provedeny ve výrobním závodě konstrukční změny, které vyplynuly ze zkušebního provozu. V roce 1969 byly dodány do LD Brno a od té doby až dosud se objevují na tratích v okolí Brna. Zahájení provozu se konalo 4.12.1970, pravidelně jsou jednotky nasazovány od GVD 1971/72. Dalším depem, kam byly dodány, bylo RD Bratislava. Jednotky zajišťují provoz příměstských osobních vlaků s četnými zastávkami a stanicemi v okolí těchto velkých měst. Z Brna vyjíždějí přes Tišnov do Havlíčkova Brodu, do Břeclavi nebo do Blanska. Bratislavské jednotky byly nasazovány např. na vlacích mezi Novými Zámky a Komárnem. V roce 1985 se bratislavské 560 přemístily do RD Leopoldov, vozební stanice Trnava. Slovenské 560 zajíždějí také do Břeclavi, kde zajišťují přepravu v úseku Břeclav – Kúty a naopak.

Po rozdělení federativní republiky zůstaly jednotky ve svých působištích v obou rozdělených státech, v ČR je to pouze DKV Brno, PJ Horní Heršpice, na Slovensku pak RD Trnava. Od konce 90.let jezdí brněnské jednotky s přidaným vloženým vozem řady 060, tedy v šestivozovém uspořádání. Vozy řady 060.3xx byly uvolněny z DKV Ostrava - PJ Bohumín, vozy 060.4xx potom z DKV Ústí nad labem, v obou případech byly dříve řazeny ve stejnosměrných jednotkách řady 460.

Provozní hodnocení jednotek řady 560 je poměrně kladné, z hlediska cestujících jsou tyto vlaky oblíbené a pohodlné. Protože za ně ani po více jak 35 letech provozu není rovnocenná náhrada, musí tyto technicky i morálně zastaralé jednotky sloužit dále v náročném provozu příměstských vlaků s častými zastávkami. Poruchy, které se vyskytly během provozu, byly zapříčiněny zejména nemožností použít kvalitnějších konstrukčních prvků, které se musely dovážet ze západní Evropy, což té době bylo velmi těžké až nemožné. To se týká zejména nápravových převodovek nebo některých elektronických součástí.

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Detaily 560