Technický popis
Technický popis - elektrický vůz
Elektrická střídavá jednotka řady 560 s tyristorovou regulací výkonu se v původním složení skládá ze dvou vozů elektrických motorových a tří vozů vložených. Skříň elektrického vozu je ocelová samonosná, vysokopodlažní koncepce, se dvěma dvounápravovými hnacími podvozky. Ty se skládají ze dvou půlrámů, spojených klouby. Vypružení je provedeno šroubovými pružinami, zavěšenými na podvozku v kyvných závěsech a dále hydraulickými tlumiči. Soukolí jsou brzděna oboustranně dvojitými špalkovými brzdami. Zdroji tlakového vzduchu jsou dva kompresory 3 DSK 75. Pohon každého dvojkolí je neobvykle řešen pomocí kloubových hřídelů, které pohání jeden trakční motor MT 4934-6 na každý podvozek. Trakční motory jsou uloženy pod podlahou vozu podélně. Mezi trakčními motory je v ocelové nádobě uložen trakční transformátor LTS 1,3/25-2 s olejovým chlazením.
Na hranatém neprůchozím čele elektrického vozu, jehož výtvarné řešení navrhl ing. arch. Hrbas, se nachází spojovací a narážecí ústrojí, dvojité svítilny, zásuvky mnohočlenného řízení, skryté pod výklopným víkem a po obou stranách dveře do kabiny. Skla kabiny strojvedoucího jsou dvojitá s vyhříváním a ofukováním teplým vzduchem. Na středovém pultu stanoviště strojvedoucího je osazena ovládací páka řídícího kontroléru, na pravé straně pak brzdič samočinné brzdy DAKO BS2, brzdič přímočinné brzdy DAKO BP a ovládání dveří pro cestující. Na čelním pultu jsou manometry brzd, voltmetry a registrační rychloměr. Vůz je vybaven odporovou elektrodynamickou brzdou. Za sedadlem strojvedoucího je umístěn hlavní rozvaděč, dále zavazadlový oddíl. Za zavazadlovým oddílem je umístěn středový nástupní prostor po obou stranách s dvojdílnými posuvnými skládacími dveřmi disponujícími teleskopickými samozavrači. Všechny nástupní dveře na celé jednotce mají ochranu proti přiskřípnutí rukou a jsou za jízdy blokované, jejich blokování, odblokování a zavírání je řízeno z pravého pultu strojvedoucího v kabině.
Na střeše elektrického vozu jsou umístěny dva pantografy pro odběr proudu z trakčního vedení, mezi nimi blok hlavního vypínače, bleskojistka a náporově chlazené brzdové odporníky. Oddíl pro cestující je vybaven sedadly v uspořádání 2+2 proti sobě a podélnými policemi na zavazadla. Obložení stěn je provedeno z dřevovláknitých desek pokrytých umakartem, osvětlení vozů je zářivkové a nouzové osvětlení je žárovkové. Okna pro cestující jsou polostahovací se dvojitými skly, u prototypů se skly jednoduchými. Vytápění je elektrické odporové. Na zadním představku je umístěna kabina WC. Průchod mezi vozy je řešen přechodovými můstky se zasouvacími dveřmi a je kryt gumovými návalky.
Technický popis – vložený vůz
Vložený vůz řady 060, zprvu označovaný jako řada Bam-e, později N 488.0, je klasické samonosné konstrukce se dvěma běžnými dvounápravovými podvozky s půleným rámem. Nástup do vozu je řešen jednak jednoduchými dveřmi na obou stranách po krajích, ale také dvojitými dveřmi uprostřed každé strany vozu, což pomáhá zkrátit pobyt ve stanicích při výstupu a nástupu cestujících.
Půdorysně je vůz rozdělen na dva velké oddíly pro cestující. Na kraji každého oddílu je na představku umístěna kabina WC na jedné straně a na druhé úborna (umývárna). Provedení interiéru je totožné s elektrickými vozy. Pro vedení elektrických kabelů řízení a topení je středem podlahy vozů zřízen podélný kabelový tunel. Vložené vozy řady 060 jsou až na pár detailů konstrukčně shodné pro jednotky 460 i 560, jejich záměna je možná po jednoduchém zásahu do el. zapojení. V DKV Brno jsou používány vozy řady 060.0xx, které od výroby náleží ke svým elektrickým motorovým vozům řady 560. Dále jsou zde užívány vozy řady 060.3xx, původně pocházející z PJ Bohumín. Vozy řady 060.4xx pocházejí z DKV Ústí nad Labem.
Řídící vůz
Pro původně uvažovanou konfiguraci M - V - Ř byly vyvinuty dva řídící vozy Bam-ře, později označované Ř 487.0. Byl to vlastně vložený vůz, který měl na jedné straně místo přechodového můstku zřízeno stanoviště strojvedoucího. Nebyl zde zavazadlový oddíl a vstup na stanoviště byl možný pouze dveřmi pro cestující a středovými dveřmi za sedadlem strojvedoucího. Jednotky v této konfiguraci měly však malý výkon a zrychlení a od toho se odvíjela i nemožnost přidat další vložené vozy pro zvýšení kapacity. Jeden z prototypů (Ř 487.0001) navíc v roce 1985 vyhořel. V roce 1987 v LD Brno přestavěn druhý zbývající řídící vůz na vložený. Od ostatních se odlišuje malým oddílem na kraji vozu se čtyřmi sedadly v místě, kde bylo stanoviště strojvedoucího. Tento vložený vůz je řazen v prototypové jednotce 560 001/002.
Náhledy fotografií ze složky Detaily 560