Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Technický popis elektrického vozu


Elektrická stejnosměrná jednotka řady 460 s odporovou regulací výkonu se v původním složení skládá ze dvou vozů elektrických motorových a tří vozů vložených. Skříň elektrického vozu je ocelová samonosná, vysokopodlažní koncepce a se dvěma dvounápravovými hnacími podvozky. Na rozdíl od střídavé jednotky řady 560 nemají podvozky půlené rámy a to kvůli instalaci trakčních motorů MT 4433-4, které jsou tlapově uloženy na nápravách, nikoliv jako v řadě 560, kde jsou motory uloženy pod podlahou vozu a pohon je tandemový. Vypružení je provedeno šroubovými pružinami, zavěšenými na podvozku v kyvných závěsech a dále hydraulickými tlumiči. Soukolí jsou brzděna oboustranně dvojitými špalkovými brzdami. Zdrojem tlakového vzduchu jsou dva kompresory 3 DSK 75, které jsou umístěny v prostoru mezi podvozky. Zde se dále nachází akumulátorové baterie, rotační měnič asynchronních pomocných pohonů MGT 11, regulační odporníky, hlavní kontrolér, ventilátory chlazení trakčních motorů, brzdové vzduchojemy a další součásti elektrické výzbroje. Odporová regulace výkonu měla být původně jen přechodným řešením než se změní na tyristorovou, k tomu ale nakonec nedošlo.


Na hranatém neprůchozím čele elektrického vozu, jehož výtvarné řešení navrhl ing. arch. Hrbas, se nachází spojovací a narážecí ústrojí, dvojité svítilny a zásuvky mnohočlenného řízení, skryté pod výklopným víkem; po obou stranách jsou vstupní dveře. Skla kabiny strojvedoucího jsou dvojitá s vyhříváním a ofukováním teplým vzduchem. Kabina strojvedoucího je řešena pravostranným uspořádáním (vlevo se nachází pracoviště vlakvedoucího) a je vybavena mj. vařičem a chladničkou
. Na středovém pultu stanoviště strojvedoucího je osazena ovládací páka řídícího kontroléru, na pravé straně pak brzdič samočinné brzdy DAKO BS2, brzdič přímočinné brzdy DAKO BP a ovládání dveří pro cestující. Na čelním pultu jsou manometry brzd, voltmetry a registrační rychloměr. Vůz je vybaven odporovou elektrodynamickou brzdou. Stanoviště strojvedoucího se vytápí pomocí kaloriferu. Za sedadlem strojvedoucího je umístěn hlavní rozvaděč, dále zavazadlový oddíl. Na okraji zavazadlového oddílu je umístěna kobka hlavního vypínače. Za zavazadlovým oddílem je umístěn středový nástupní prostor po obou stranách s posuvnými dvojkřídlými dveřmi disponující teleskopickými samozavírači. Všechny nástupní dveře jednotky jsou za jízdy blokované, jejich odblokování a zavírání je řízeno z pravého pultu strojvedoucího v kabině. Na střeše jsou umístěny dva sběrače pro odběr proudu z trakčního vedení, oba vybavené bleskojistkou. Mezi pantografy je umístěn odpojovač sběračů, tlumivka, hlavně rozjezdové a brzdové odporníky spolu s jejich chlazením.


Za kabinou strojvedoucího se nachází zavazadlový prostor, ve kterém jsou umístěna některá elektrická zařízení, šatník a skříňka na nářadí. Oddíl pro cestující, jež je oddělen od zavazadlového prostroru
oddělen vnitřními dveřmi a prvním nástupním prostorem, je vybaven sedadly v uspořádání 2+2 proti sobě a podélnými policemi na zavazadla. Obložení stěn je provedeno z dřevovláknitých desek pokrytých umakartem, osvětlení vozů je zářivkové a nouzové osvětlení je žárovkové. Okna pro cestující jsou polostahovací s dvojitými skly. Vytápění je elektrické odporové. Na zadním představku je umístěna kabina WC. Průchod mezi vozy je řešen přechodovými můstky se zasouvacími dveřmi a je kryt gumovými návalky.

Technický popis vloženého vozu


Vložený vůz řady 063 dříve N 488.0, je klasické samonosné konstrukce se dvěma běžnými dvounápravovými podvozky s půleným rámem. Nástup do vozu je řešen jednak jednoduchými skládacími dveřmi na obou stranách po krajích, ale také dvojitými dveřmi uprostřed obou stran vozu, což pomáhá zkrátit pobyt ve stanicích při výstupu a nástupu cestujících. Půdorysně je vůz rozdělen na dva velké oddíly pro cestující. Na kraji každého oddílu je na představku umístěna kabina WC na jedné straně a na druhé úborna (umývárna). Provedení interiéru je totožné s elektrickými vozy. Pro vedení elektrických kabelů řízení a topení je středem podlahy vozů zřízen podélný kabelový tunel.


 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Elektrické jednotky řady 460